ביטוח סיעודי

5 דברים חשובים שלא ידעתם על ביטוח סיעודי ב-2024!

האם אתם משלמים על פוליסות ביטוח סיעודי ואפילו לא יודעים את זה?
למרות שאולי אתם לא ממש מודעים לכך, האוכלוסייה בישראל מזדקנת בצורה מאוד משמעותית בעשורים הנוכחיים. למעשה, חלקם של האזרחים הוותיקים באוכלוסייה צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2035, כך שביטוח סיעודי זה משהו שצריך לעניין את כולנו.

ברוב המקרים קשה לנו להעלות על דעתנו מצב שבו נהפוך לסיעודיים, אבל מבחינה סטטיסטית זהו הימור שעדיף להגיע אליו כשאנו ערוכים ומוכנים עם פתרונות שיעזרו לממן את ההוצאה. בשורה התחתונה, לא משנה כמה תשלמו במהלך השנים על ביטוח סיעודי, זה לא יגיע לסכום שתוציאו והיה ותזדקקו לכספי הביטוח. כך שמבחינת עלות-תועלת, השקעה בביטוח סיעודי היא השקעה חכמה.

סוגיות שונות בנושא הטיפול הסיעודי עולות לדיון באופן קבוע וזאת מכיוון שהן משמעותיות ביותר, והן מציבות אתגר לא קטן בפני החברה בארץ ובפני הכלכלה. רק בדצמבר האחרון קיבלו חלק גדול מחברי קופ"ח בישראל מכתבי התרעה בעניין שינוי בביטוח הסיעודי של הקופה.

ביטוח סיעודי: כמה דברים חשובים שלא ידעתם לגביו

הגיל אינו פונקציה

כשאנחנו חושבים על אדם סיעודי לרוב אנחנו חושבים על אדם מבוגר, אך בפועל זה לא כך, כי לסיעוד אין גיל. החוק היבש קובע שאם אדם לא מסוגל לבצע בכוחות עצמו 3 מתוך 6 פעולות בסיסיות בחיים (כמו להתלבש, להתרחץ וכדומה), הוא מוגדר כסיעודי למעשה. ורק כדי שיהיה יותר מבלבל, ההגדרות המדויקות משתנות מביטוח לביטוח ויש לבדוק היטב בפוליסה עצמה מה ההגדרה שנקבעה במקרה שלכם למצב סיעודי לצורך קבלת גמלת סיעוד.

לדוגמה, בחור בן 20 שעבר תאונת דרכים קשה וכרגע לא יכול להתלבש או להתרחץ לבד מוגדר כסיעודי – אולם מכיוון שמדובר בבחור צעיר קיים סיכוי שלאחר שיקום אינטנסיבי יחזור להיות אדם עצמאי.

כשאדם נפטר תשלומי הסיעוד שלו נפסקים מיידית

ולכן חשוב להגיש תביעת סיעוד מייד, שכן בכל יום שעובר הכסף נותר בידי חברת הביטוח והחולה הסיעודי לא יכול ליהנות מתגמולי ביטוח. גם אם אין כרגע את כל המסמכים ביד, עדיף שהכסף כבר יועבר אליו כי אם ילך לעולמו יורשיו לא יוכלו לקבל את כספי הביטוח ומדובר בהוצאות משמעותיות.

שמירת זכויות בפוליסה מבוטלת

אדם מבוטח שרכש פוליסת סיעוד פרטית, כלומר לא באמצעות קופת חולים שלו, שומר על זכותו להגיש תביעה לקצבת סיעוד גם בעתיד לבוא באמצעות מנגנון שנקרא "ערך מסולק" שהוא שמירת זכויות הסיעוד שלו גם אם הפוליסה הפסיקה להיות משולמת.

פוליסה אחידה של קופ"ח

החל מהתאריך 01.07.2016, כל קופות החולים באשר הן חייבות להציע ביטוחים סיעודיים זהים לכל המבוטחים שלהן. והחל מ-2019 לא ניתן לקנות בישראל ביטוח סיעודי באופן פרטי.

כפל ביטוח סיעודי 

בביטוחים סיעודיים ניתן ואפשר ליהנות ממספר ביטוחים בו זמנית, כלומר אם רכשתי במהלך חיי 2 פוליסות, אחת פרטית ועוד אחת דרך קופ"ח – במקרה סיעוד אוכל לתבוע ולקבל כספי ביטוח מ-2 הפוליסות. זה מקרה מיוחד של עולם הביטוח שלא קיים בשאר הביטוחים.

"ערך מסולק בביטוח סיעודי"

בעולם הביטוח הסיעודי הפרטי ישנו מושג שנקרא ערך מסולק. נניח שרכשתי פוליסת סיעוד בגיל 30, שילמתי עליה 30 שנה, הגעתי לגיל 60 ויצאתי לפנסיה, כרגע התשלום החודשי מאוד גבוה ואני שוקל הפסיק את הביטוח. במידה ואפסיק לשלם לאחר 30 שנות תשלומים, עדיין יישאר לזכותי סכום פיצוי שאוכל לקבלו רק אם אהיה במצב סיעודי. זה רלוונטי רק לביטוחים הסיעודיים הישנים והפרטיים בלבד כלומר לא הקולקטיבים.

הגיע הזמן שתהיו מודעים למה שיש לכם

מדהים לראות כמה אנשים בישראל משלמים לאורך שנים על פוליסת ביטוח סיעודי ואינם מודעים לכך. חשוב להיות בעניין הזה עם היד על הדופק, לדעת על מה אתם משלמים ולהכיר את הזכויות שלכם, כי אם שילמתם, למה שלא תשתמשו בביטוח הזה בעת הצורך?

אז אם הגעתם לגיל השלישי ויש בידכם פוליסת ביטוח סיעודי אחת או יותר, מומלץ שתבדקו מה הן נותנות לכם ומתי – וגם איך מממשים אותן בשעת הצורך.

התייעצו בנושא עם סוכן מקצועי או התקשרו לצוות המומחים של "הבית לגיל השלישי".

למידע נוסף: