מטפלת סיעודית עוזרת לקשיש לקום מהכיסא

מטפלת סיעודית – כיצד משיגים?

תהליך של מציאת מטפלת סיעודית הוא אחד מהנושאים שבני המשפחה מתמודדים איתו ולא פעם הוא מהווה אתגר לא פשוט, גם מהסיבות הברורות של לחץ רגשי מהתמודדות עם הורה סיעודי, אבל גם מהתהליך של איתור מטפל או מטפלת סיעודיים.
טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בהבטחת הבריאות, הרווחה ואיכות החיים של אנשים הזקוקים לסיוע. חשיבות הטיפול הסיעודי חורגת הרבה מעבר לתחום הבריאות הגופנית, וכוללת שמירה על הרגשת הרווחה הרגשית של האדם הסיעודי, טיפול מלא חמלה ותשומת לב אישית לצרכיו הייחודיים של כל מטופל. מטפלת סיעודית טובה מעניקה לא רק שירותי סיעוד נטו אלא גם תחושת ביטחון בכך שיש מי שמשגיח על האדם במידה והוא נזקק לסיוע רפואי, או לנוכחות מלאת אמפתיה ומסירות.
מטפל או מטפלת סיעודיים עוברים בדרך כלל עבר הכשרה ויודעים לטפל במקרים שבהם יש טיפול שהוא מעבר לעזרה קלה בבית, לדוגמה: עזרה בפעולות יום יומיות כמו הלבשה, רחצה, עזרה בניידות, ואף בפעולות של החלפת חיתולים, אכילה ושתייה ועוד.

מה ההבדל בין מטפלת סיעודית ישראלית או מטפלת זרה?

כיום, ישנם מטפלים סיעודיים שהם ישראלים ומטפלים סיעודיים שהם מטפלים זרים.
מי שזכאי לטיפול סיעודי דרך ביטוח לאומי, מקבל שעות סיעוד על חשבון גמלת הסיעוד בשל מצבו – ויכול לקבל מטפל סיעודי ישראלי דרך חברות סיעוד, או לחילופין מטפל זר דרך לשכות פרטיות, שרישומו יכול להיעשות דרך חברת הסיעוד.
חברות הסיעוד דואגות למצוא מטפל סיעודי למטופל והן אחראיות לשכרו ולתנאים הסוציאליים שלו. בדרך כלל מטופלים שזכאים לרמות גבוהות בגמלת סיעוד, מבקשים להחליף את המטפל הישראלי במטפל סיעודי שהוא זר.
מי שיש לו גמלת סיעוד ומבקש מטפל סיעודי, יכול לפנות לחברת סיעוד ולבקש מהם למצוא מטפל סיעודי. לעומת זאת מי שמבקש מטפלת זרה, על המשפחה לפנות ללשכות פרטיות / תאגידים של עובדים זרים ולחפש דרכם מטפל או מטפלת מתאימים.
יש לציין שגם מטופלים שאינם זכאים מביטוח לאומי לגמלת סיעוד, זכאים להעסיק מטפל זר, הם יכולים להוציא רישיון למטפל זר על סמך קריטריונים שרשומים באתר של רשות האוכלוסין.

כיצד ניתן למצוא מטפל סיעודי עם המלצות?

בנוסף למה שציינתי למעלה (דרך חברות סיעוד או הלשכות הפרטיות של עובדים זרים), יש אפשרות לקבל פרטים על עובדים מומלצים דרך רשתות חברתיות, קבוצות ייעודיות, ויש אפילו חברות שמתמחות גם בתחום זה.
כדאי מאוד לבקש המלצות על המטפל הסיעודי, ולאחר שקיבלתם המלצות לקבוע פגישה לראיון עבודה.
לפני הריאיון תחשבו עם עצמכם מהם הדברים שאתם רוצים לדעת על העובד ובנוסף מה הציפיות שלכם ממנו. כיתבו לכם מראש את השאלות לראיון, שאלות כלליות ושאלות ספציפיות לאותו מועמד.
בדקו גם מהן ציפיות השכר של העובד והאם הם עומדים בתנאי החוק.

הנה כמה המלצות נוספות:

  1. הערכת המטפלת: לפני חתימת חוזה העבודה, ודאו שהמטפלת מתאימה לדרישות שלכם. בין אם קיבלתם המלצות או לא – חשוב שתעשו את הבדיקה שלכם באופן עצמאי. האם יהיו קשיי שפה? הבדלי אישיות חריפים מידי עם המטופל הסיעודי?
  2. תיאום ציפיות: תאר בבירור את האחריות והציפיות מהעובד כדי לשפר את יעילות העבודה ולהפחית סיכונים פוטנציאליים. ביסוס הבנה הדדית של תפקידים וחובות מטפח סביבת עבודה הרמונית.
  3. חוזה העסקה ברור: ניסוח חוזה עבודה מקיף חיוני תמיד לשמירה על הזכויות והאינטרסים של שני הצדדים, ובמיוחד בעת העסקת מטפלת זרה. חוזה מוגדר היטב מסייע במניעת אי הבנות, בעיות משפטיות, ומבטיח יחסי עבודה מועילים הדדיים.
  4. יחס הוגן ושמירה על התנאים הסוציאליים שמגיעים לעובד זר: בשוק שבו יש ביקוש למטפלים סיעודיים טובים, יחס מכבד מפחית את הסיכוי לתחלופה של עובדים. חשוב לזכור שלעובדים הזרים יש את הזכות להתפטר… שימרו על זכויותיהם – כולל ימי חופשה וימי חג. מצד שני, עליכם לשמור על תיעוד קפדני של כל מה שסיפקתם כדי למנוע טעויות וטענות נגדכם.
  5. עמידה בתקנות החוק: הכירו את תקנות המדינה והקפידו עליהן כדי למנוע סיבוכים משפטיים.

מצאתם מטפל סיעודי!

הגדירו את התפקיד של העובד ותדאגו לחוזה עבודה ביניכם.
אל תגידו לעצמכם: "הוא כבר יודע את העבודה", אלא שבו איתו והגדירו איתו תיאום ציפיות. אם יש צורך, תחפפו אותו כמה ימים כדי שיתרגל למסגרת עבודה המתאימה לכם. כל בית שונה מאחר.
מטפל או מטפלת סיעודית הם נכס ולכן אם מצאתם אחד כזה, תשקיעו בו, בסופו של דבר זה יחזור אליכם בצורת טיפול מסור ואיכותי ביקירכם.

המאמר נכתב על ידי ליאת כהן, עובדת סוציאלית. לפרטים נוספים כנסו לאתר שלה

למידע נוסף על ביטוח סיעודי: